Kupiłem nowy kabel do Internetu firmy Wireworld z indywidualnie założonymi lepszymi wtykami. Jestem pod wrażeniem!

Szukałem kabla Ethernet do mojego telewizora Sony OLED, aby mieć lepszy obraz. Przy okazji przetestowałem także dźwięk. Pożyczyłem na testy kilka kabli, w tym taki za ponad dwa tysiące złotych. Najlepszym okazał się jednak Wireworld Chroma cat 8 za niecałe 400zł! W czym był taki dobry? Zaraz opisze to dokładnie. Zacznę od obrazu a potem przejdę do dźwięku.

 

Wireworld Chroma Cat 8. Obraz

Moje poszukiwania kabla wynikały z faktu, że miałem trochę za ciemny obraz. Czerń była lekko zlana i nie rozróżniałem za bardzo jednej rzeczy od drugiej, zwłaszcza w scenach nocnych. Duży wpływ miała na to listwa zasilająca, bo po wymianie okablowania w niej wiele się poprawiło ale jeszcze brakowało tej kropki nad "i". Miałem podejrzenie, że winny jest właśnie kabel łączący telewizor z routerem i miałem racje. Moim dotychczasowym kablem była Supra CAT8. Ogólnie jest to bardzo dobry kabelek (zwłaszcza dźwiękowo) ale ma nieco stonowany charakter. Przepięcie na Wireworld Chroma CAT8 momentalnie rozwiało moje podejrzenia i wiedziałem, że to jest dobry kierunek. Od razu wszystko sie poprawiło. Sceny nocne zyskały prawidłowy kontrast i czarne rzeczy można była łatwo odróżnić od siebie. Nic się nie zlewało mimo iż czerń była głęboka. Widoczna była jednak jej gradacja i odcienie i to pozwoliło na komfort oglądania.

Ale czerń to nie wszystko, co się zmieniło! Poprawiły się bowiem wszystkie kolory i jasność. Obraz nabrał letniego słońca, zrobił się przejrzysty, ciepły i ładnie doświetlony (ale nie tak, by razić w oczy tylko w dobrym znaczeniu tego słowa). Kolory były żywsze, przyjemniejsze, cieplejsze i lepiej nasycone. Zrobiło się też bardzo czysto. Obraz był krystaliczny, jakbym patrzył przez szybę. Do tego pojawiła się przestrzeń i głębia w dalszym planie. Było widać, że to co jest z tyłu to jest faktycznie gdzieś tam głęboko w oddali. Czuć było ta dal. Zrobiło sie bardzo realistycznie. Przy Supra obraz był lekko matowy i płaskawy.

Poprawie uległ także ruch. Zrobił się bardziej płynny i wyglądał nieco jak w grach komputerowych na konsoli. Na taki efekt pozwoliła jednak dobra listwa zasilająca, gdzie dałem bardzo dobre kable. Bez niej nie miałem aż takiej płynności (choć i tak była ona lepsza niż z Suprą).

Dla ciekawości dodam, że inny kabel Ethernet, ten za ponad 2 tysiące zł, nie dorównywał Wireworldowi do pięt! Nie miał takiej czystości obrazu i gubił rozdzielczość. Nie było też głębi a ruch lekko jakby ząbkował przy scenach akcji. Być może miał na to wpływ fakt, że Chroma ma kategorie przesyłu dany na poziomie kategorii 8 (stąd nazwa CAT8) a ten drogi miał tylko kategorie 6. Do muzyki w zupełności wystarczyła ale do telewizji widocznie nie.

Czym jest w ogóle ta "kategoria"? To ilość danych, jaką kabel może przesłać w danym czasie. Im jest wyższa to tym więcej na raz może być przesłane. Tu podkradnę fragment opisu kabla Supra, bo on też ma CAT8: "Kategoria 8 umożliwia obsługę zaawansowanych protokołów TCP/IP i UDP używanych m.in. przy streamingu wideo 4K i 8K. Kable Cat. 8 wyróżnia ponad 4 krotnie większa przepustowość (200 MHz) i obsługuje sieci Ethernet w standardzie 40GBASE-T". Czemu więc Supra nie była tak dobra jak Wireworld? To juz zapewne kwestia jakości miedzi i wtyków nałożonych na kabel. Jak pisałem na początku, mój kabel ma założone bardzo dobre wtyki (Wireworld WW RJ45 Ethernet Plug), co to też ma swój wpływ. I to widać.

A co z dźwiekiem? Czytajcie dalej.

 

Wireworld Chroma Cat 8. Dźwięk

Po zachwycie z obrazem przepiałem kabel do streamera. No i powiem, że miałem podobne wrażenia, bo zrobiło się więcej porządku na scenie i usłyszałem więcej szczegółów. Rzeczy, które były gdzieś tam przykryte kołderką tu wyszły z ukrycia. Nie było w tym jakieś nachalności tylko swobodna, czysta prezentacja bez w kliniczność. W stosunku do Supry barwa delikatnie pojaśniała, choć nie wiem czy w kategoriach ogólnych nie zrobiła się neutralna, bo to raczej Supra nieco ją przyciemniała. Pamiętam, jak miałem na testach srebrzonego Wireworlda, model Starlight, to tam czułem więcej doświetlenia i dźwięk ewidentnie przeszedł na jaśniejszą stronę mocy. Tu przy Chroma było neutralne.

W stosunku do Supry pojawiło się więcej otwarcia i świeżości. Lepiej było słychać wokal. Nie był on jednak jakoś podgrzany i mocny. Brzmiał prawidłowo. Ładnie, uwodząco, przyjemnie. Nie wyczułem w nim oznak ostrości i nie uświadczyłem syczenia sybilantów na gorszych jakościowo utworach. W porównaniu do Starlighta nie było w nim takiej subtelności i cyzelowania każdego słowa. Srebrny starszy brat miał więcej analityczności i można było wręcz wsłuchiwać się w każde mlaśniecie, oddech raczej normalnie, choć w stosunku do Supry - zauważalnie lepiej.

Muzyka zyskała też lepszą głębie i brzmiała bardziej realistycznie. Instrumenty miały swoją przestrzeń i nie były matowe i płaskie.

Najbardziej podobał mi się bas, bo był wręcz przepotężny i dobrze dociążony! Uderzenia miały niesamowitą moc. Miały też dobry kontur i nie były bułowate. Z Supra miałem właśnie tak, że bas był lekko zaokrąglony. A z Chrome czułem idealne zarysy i lepsze wybrzmienia. Mega pozytyw! W porównaniu do wspomnianego Wireworlda Starlight to bas Chrome był silniejszy. Starlight stawiał raczej na kulturę, subtelność, szybkość i jeszcze lepsze kontury. Zależy, co kto lubi i potrzebuje. Mi zdecydowanie lepiej wpasował się Wireworld Chroma. Jestem bardzo pozytywnie nim zaskoczony i już zamawiam sobie drugi. A ten muszę przepiąć do telewizora.

 

Wireworld Chroma Cat 8. Podsumowanie

Kabel Ethernet jest ważnym elementem zestawu audio-video. Warto dbać o jego jakość. Wpływa on bowiem zarówno na obraz jak i na dźwięk. Dla mnie jest idealny i uważam go za strzał roku. Długo szukałem tak fajnego kabla Ethernet. Supra nie była zła. Powiedziałbym, że była wręcz jednym z najlepszych kabli jakie miałem. Ale Wireworld Chroma jest zwyczajnie lepszy. I też ma przyzwoita cenę. Warto więc zaopatrzyć się w taki, zwłaszcza jeśli korzystacie w dużej mierze ze streamingu.

Dodam, że często słyszę, iż dźwięk z odtwarzacza sieciowego jest słabszy niż z CD. Ludzie mi piszą na maila z bloga, że używają Tidala czy Spotify jako sposobu odsłuchu albumów a potem kupują sobie płyty CD lub winylowe, aby móc cieszyć się lepsza jakością. No to napiszę Wam, że u mnie, po wymianie kabli do routera (zarówno tego Ethernet jak i kabla zasilającego + zasilacza od Tomanka), dźwięk ze streamera jest na podobnym poziomie co CD. Jak nie lepszy! Przy zwykłych kablach, w tym zwykłej skrętce RJ45 (czyli tym kablu internetowym jak do komputera).. no to.. jakości nie było. Grało to faktycznie jak chude i wyprane z emocji mp3. Zatem wcale się nie dziwię powyższym opiniom o dźwięku z Internetu. Dlatego namawiam na dobre kable i wtedy sytuacja wyraźnie się poprawi!

Kabel Wireworlda Chormę CAT 8 kupiłem w sklepie Instal Audio. Mają tam własną konfekcję i sami zakładają wtyki na kabel ze szpuli. Podoba mi się to, że montują właśnie te lepsze wtyki, dedykowane oryginalnie kablowi Starlight.

Podsyłam tu link: Wireworld Chrome CAT 8 

 

Mój zestaw audio

  • Kolumny: Audio Physic Classic 8, Pylon Audio Jasper 18 (zworki  z kabla Furutech FS-15S)
  • Wzmacniacz: Marantz PM 8006
  • Kable głośnikowe: Qed XT 40 (do Audio Physic Classic 8), Tellurium Q Ultra Blue II (do Pylon Audio Jasper 18)
  • Streamer: Eversolo DMP-A6
  • Telewizor SONY XR55A80JAEP 55" OLED 4K 100Hz
  • Kabel połączeniowy streamer-wzmacniacz: Tellurium Q Black II RCA
  • Kabel połączeniowy tv-streamer (streamer Eversolo jako DAC): Qed Performance Optical
  • Kable ethernet: Supra CAT8 (2 sztuki: do komputera i do streamera) Wireworld Chroma CAT8 (do telewizora)
  • Listwa zasilająca: DIY zbudowana z elementów Furutecha: Gniazdo IEC Furutech FI-09 (G), Gniazda Schuko Furutech FI-E30 (G), okablowanie Neotech Soct 12 (pierwsze gniazdo połączone równolegle, reszta szeregowo)
  • Kabel zasilający wzmacniacz: Furutech S032N, wtyki: Furutech FI-E38 (G), Furutech FI-28 (G) (wpięty bezpośrednio do gniazdka)
  • Kabel zasilający listwę: Furutech S032N, wtyki: Furutech FI-E38 (G), Furutech FI-28 (G)
  • Kabel zasilający streamer: Furutech S022N, wtyki: Furutech FI-E38 (G), Furutech FI-28 (G)
  • Zasilanie routera: Zasilacz Tomanek ULPS MAX HIGH POWER
  • Kabel zasilający router: Furutech S022N, wtyki: Furutech FI-E38 (G), Furutech FI-28
  • Gniazda w ścianie Furutech FP-SWS G (na całej linii, 8 sztuk)

 

Utworzono 11 października 2023

Pylon Diamond

Pylon Audio Diamond 25 biały mat

Pylon Audio model Diamond 25. Moja relacja po półrocznym użytkowaniu  Przeczytaj

 

Kable Coaxial

Kable Audiomica Vandini oraz Alunite

Test dwóch kabli cyfrowych firmy Audiomica. Jeden z nich został w moim systemie!  Zobacz

 

Eversolo DMP-A6

Streamer DMP-A6

Test długo dystansowy. Kupiłem dla siebie i mogę rzetelnie go ocenić. > Link