Czy zakładać wtyki na kabel głośnikowy? 

Od zawsze byłem zwolennikiem podłączania kabla głośnikowego na "goły kabel". Nie zwracałem nigdy uwagi na korodowanie miedzi, bo od czasu do czasu "przycinam końcówki". Najważniejsza była dla mnie kwestia brzmienia. A pamiętam, że wtyki tłamsiły mi dźwięk. Moje przekonanie ukształtowało sie jednak na początku przygody ze sprzętem audio, kiedy korzystałem ze zwykłych, tanich elementów. Ciekawy byłem, co uzyskam dziś, zakładając na kabel lepsze jakościowo wtyki. Wybrałem wtyki Viborga: rodowane i złocone. Do testu użyłem trzech kabli głośnikowych - Jantzen 4.00mm2, Furutech U2T i Qed 79 Classic .

Efekt? No było zaskoczenie! Myślałem, że najlepiej będzie grało na "goły kabel" ale myliłem sie!!

 Wtyki viborg rodowane na kablu Furutech U2t

 

Lepszy bas

Przede wszystkim po założeniu wtyków bas zyskał dużą lepszą kontrolę! Goły Jantzen lekko sie bujał na basie i nie było konturowych uderzeń. z wtykami rodowanymi bas zrobił się wyraźny, dobrze zarysowany, i był świetnie trzymany w ryzach. Na wtykach złoconych bas był nieco zaokrąglony i masywniejszy ale i tak jego kontrola była lepsza niż bez wtyków. Furutech po założeniu Viborgów dostał jakby więcej siły na basie. Uderzenia zyskały dociążenie. Ogólnie miałem wrażenie, że wszystkie dźwięki nabrały mocy i masy.

 

Uporządkowanie sceny 

Drugą rzeczą, jaką zauważyłem, było uporządkowanie sceny. Zarówno Jantzen jak i Qed miały lekki bałagan, gdy grały bez wtyku (Qed większy). Rodowany Viborg dosłownie wziął je za łeb i poukładał wszystko tak, jak być powinno. Instrumenty przestały na siebie nachodzić i nie robiła sie papka w bardziej spiętrzonych momentach. Chwilami nie poznawałem swojego Qeda, z którym spędziłem kilkanaście lat!!! Zawsze uderzał mnie w nim ten chaos a tu nagle czary mary i zrobiło sie dobrze. No szok!

 

Inne zalety

Po trzecie wtyk rodowany poprawiał nieco dynamikę na niektórych utworach. Nie było to jednak tak zauważalne, jak powyższe dwie cechy.
Zauważalna była jednak różnica barwy dźwięku miedzy wtykami złoconymi a rodowanymi. Otóż rodowany Viborg narzucały nieco jaśniejszy i chłodniejszy charakter. Dźwięki były do tego bardziej detaliczne i subtelne. Miały lepszy kontur na basie. Wtyki złocone nie dawały aż takiej zmiany barwy w stosunku do gołego kabla, ale było nieco czyściej i mocniej.

 

Podsumowanie

I na tym zakończyłem swoje testy. Przyznam, że nie spodziewałem sie, że uzyskam takie zmiany i że z wtykami będzie lepiej!! Pamiętam, że kiedyś wtyki dusiły mi bas i ogólnie było krzycząco. Były to jednak tanie wtyki. Viborgi, które użyłem dziś, może nie nalezą do wyrobów najwyższej klasy, ale są już w miarę dobre i pozwoliły mi na zmianę przekonania. Cieszy mnie to bardzo ! Od tego zakładam wtyki na kabel :)

 

Testowane na zestawach audio

Zestaw pierwszy

Kolumny: Audio Physic Classic 8

Wzmacniacz: Yamaha AS701

Streamer: Yamaha NP-S303

Interkonekt: RCA Ortofon RED

Kable głośnikowe: Jantzen 4.00mm2, Furutech U2T i Qed 79 Classic 

Kable zasilające: podłączone bezpośrednio do gniazd w ścianie Furutech FP-SWS G

 

Zestaw drugi

Kolumny: Kef C5

Wzmacniacz: Pioneer A-40

Streamer: Yamaha NP-S303

Kabel połączeniowy optyczny Qed Performance Graphite

Kable głośnikowe: Jantzen 4.00mm2, Furutech U2T i Qed 79 Classic 

Kable zasilające: wpięte bezpośrednio do gniazd w ścianie

 

UTWORZONO: 29 maj 2022

 

Pylon Diamond

Pylon Audio Diamond 25 biały mat

Pylon Audio model Diamond 25. Moja relacja po półrocznym użytkowaniu  Przeczytaj

 

Kable Coaxial

Kable Audiomica Vandini oraz Alunite

Test dwóch kabli cyfrowych firmy Audiomica. Jeden z nich został w moim systemie!  Zobacz

 

Eversolo DMP-A6

Streamer DMP-A6

Test długo dystansowy. Kupiłem dla siebie i mogę rzetelnie go ocenić. > Link